Søppelhåndtering har gjennom alle år vært essensielt for at det skal være levelig i større byer. Fortsatt finnes det byer som har store problemer med nettopp oppsamling av søppel. Den kanskje største revolusjonen i bransjen var da søppelbilene kom på markedet. Dette åpnet helt nye dører for hvordan renovasjon og søppeltømming kunne foregå. Store områder kunne dekkes på kort tid, og større firmaer kunne ta ansvaret for søppeltømmingen til hele byer. For å drive effektivt er det viktig med gode biler. Disse må ha mye lagringsplass, være enkle å manøvrere og være utsatt for få tekniske problemer gjennom året.
De tradisjonelle søppelbilene har som de aller fleste andre motoriserte kjøretøy, gått på fossilt drivstoff. Dette gjør de lite miljøvennlige, på tross av at jo gjør en miljøvennlig arbeidsoppgave. Samtidig har det vært lite problemer med slike biler opp igjennom, da man har god erfaring med å bygge slike farkoster. Naturlig nok har det vært en viss utvikling gjennom årene, både når det gjelder størrelse og effektivitet. Det er ikke slik at bare fordi det har vært utvikling, så har bilene blitt større. Hvordan bilene er å manøvrere i trange gater har vært like viktig. Dette har blitt bra gjennom årene, og det er naturlig å tenke at de ansatte trives godt med de nye bilene. Ettersom bilene er avhengig av å kjøre tidlig på morgenen er det viktig med nok ekstralys. Ekstralys gjør det enklere å se i mørket, og slik kan søppelet tømmes allerede før andre drar på jobb. Dette gjør at søppelbilene unngår stor trafikk, og kan kjøre gjennom store byer på kortest mulig tid.
Høsten 2017 kom Norges aller første helelektriske søppelbil. Dette er en viktig utvikling, og noe som rett og slett var nødt til å komme. En bransje som har som jobb å ta vare på miljøet, er jo også nødt til å ikke ha store utslipp selv. Årsaken til at dette har tatt så mange år å utvikle er oppgavene en slik søppelbil skal gjøre. Tunge løft og mye vekt krever meget sterke batterier. I sammenheng med utvikling av elektriske lastebiler, har de da også klart å løse dette med elektriske søppelbiler.
At alle former for ekstralys allerede baserer seg på elektrisitet gjør at denne delen av utfordringen nærmest er unødvendig å tenke på.
Som en bonus med disse elektriske søppelbilene kommer også de lokale utslippene. Ikke med tanke på CO2, men eksosutfordringer. Dette er nærmest ikke-eksisterende fra slike elektriske kjøretøy. På en annen side så er ofte disse elektriske kjøretøyene vesentlig tyngre enn sine tradisjonelle forgjengere. Dette grunnet enorme batterier, som kreves for å få bilen til å kjøre. Dette øker risikoen for farlig svevestøv, som ikke er spesielt gunstig for byens innbyggere. Dette må tas i betraktning når man vurderer å gå over til EL. Likevel er det nok ingen hemmelighet at ønsket er at også alle søppelbiler skal gå på elektrisitet. En renovasjonsbransje er jo tross alt nødt til å gå foran i kampen mot de kommende klimaendringene.